Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

RUSSIAN PIANO CULTURE OF THE 20TH CENTURY IN THE CONTEXT OF MUSIC EDUCATION PROBLEMS

Abstract

This article covers some problems of the Russian piano education of the 20th century relating to its two spheres closely interrelated - professional and amateur. Considering their existence in different periods of the Russian 20th century history, the author focuses on the fact that the piano has played an important role in society spiritual life throughout the previous century. Piano culture intensive development during the socialist period, caused by its continuity with the traditions of the Russian piano school, is reflected in the creation of the Soviet musical education. Despite its obvious success, in the modern period the problem of using specialized techniques in the field of developing piano pedagogy becomes actual. It is explained by the need for the formation of a broad stratum of educated music lovers, as well as by the gradual acoustic instrument displacement from the sphere of mass musical education and replacing it with electronic analogues. The article stresses the importance of preserving national traditions in the two spheres of piano culture, as well as their development in the framework of the new concept of «human technology».

About the Author

N. A. Govar
Moscow RAM named after Gnesiny
Russian Federation


References

1. Обучение игре на фортепиано по Леймеру-Гизекингу. М.: Классика - XXI, 2000. С. 82.

2. Набоков Н. Багаж. СПб: Издательство журнала «Звезда», 2003. 368 с.

3. Говар Н.А. Фортепиано или синтезатор? Опыт сравнения двух инструментов в эпоху постмодернизма. Музыка и время. № 5. 2015. С. 25-28.

4. Авдеев А. Инструмент: природа, практика жизни и судьба. Pianoforum. 2011. №2. С.58.

5. Алексеев А. Русские пианисты: очерки и материалы по истории пианизма. Вып. 2. М-Л.: Госмузиздат, 1948. 311 с.

6. Авдеев А. Инструмент: природа, практика жизни и судьба // Piano Форум. 2011. №2. С. 58 - 59.

7. Броканова М. Мой рецепт от усталости - сценотерапия / Интервью с Д. Мацуевым // Piano Форум 2011. №3. С. 8 - 13.

8. Броканова М. Пианист - это образ жизни / Интервью С Николаем Луганским // Piano Форум. 2010. №2. С. 4 - 10.

9. Броканова М. Успехи учеников радуют меня больше, чем мои собственные / Интервью с Дмитрием Башкировым // Piano Форум. 2010. №4. С. 3-8.

10. Бялик М. Главное достоинство русской школы заключалось в том, что она… не была школой. Отсутствовала догма / Интервью с Е. Королевым // Piano Форум. 2011. №2. С. 16 - 23.

11. Задерацкий В. В диапазоне восьми октав // Piano Форум. 2010. №1. 1-2.

12. Задерацкий В. Переступая грань десятилетий // Piano Форум. 2010. №4. С. 1- 4.

13. Кольцова И. Генезис и пути развития русского фортепианного искусства Серебряного века. СПб, 2012. 186 с.

14. Малинковская А. Класс основного музыкального инструмента. Искусство фортепианного интонирования.- М.: Владос, 2005. 381 с.

15. Николаева Н. Что есть русская фортепианная школа / Интервью с Е. Рихтер // Piano Форум. 2010. №4. С.11.

16. Обучение игре на фортепиано по Леймеру-Гизекингу. М.: Классика- XXI. 2009. 211 с.

17. Силантьева М. Современные «гуманитарные технологии» в контексте российской действительности // Славянский мир в третьем тысячелетии. Россия и славянские народы во времени и пространстве. М., 2009. С. 406 - 418.

18. Смирницкий Я. Бетховен начинается с чистого листа / Беседа с пианистом К. Щербаковым // Московский комсомолец. 2016, 30 января.

19. Тамбовская Н. Как человек живёт, так он и играет. Интервью с Г. Соколовым // Piano Форум. 2010. №3. С. 4-10.

20. Толстых Н. От «московской достопримечательности» к мировой известности: 1881 - 1905 // Piano Форум. 2011. №2. С.48 - 53.

21. Щуровский П. Как надо учить наших детей музыке. М.:Тип.-лит. Товарищества «И.Н. Кушнерев и К», 1898. 40 с.


Review

For citations:


Govar N.A. RUSSIAN PIANO CULTURE OF THE 20TH CENTURY IN THE CONTEXT OF MUSIC EDUCATION PROBLEMS. Concept: philosophy, religion, culture. 2017;(1):106-117. (In Russ.)

Views: 719


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)