Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

Temporary Scheme of Modern Jihadism

https://doi.org/10.24833/2541-8831-2022-3-23-36-49

Abstract

Based on the propaganda materials of the international terrorist organization Islamic State*, the article examines the temporal scheme and the historical narrative of jihadist propaganda. Studies of the politics of memory and historical narratives of organizations of radical Islamism are practically absent due to the inaccessibility of the source base. This study is based on the official jihadist propaganda materials coming from the propaganda bodies of the Islamic State*, and on the corpus of sources of spontaneous propaganda of supporters of radical Islamism. Due to the extremely different socio-cultural basis of its supporters, jihadist propaganda is forced to operate not with an integral narrative, but rather with a set of plots, building a discrete narrative about the past. These plots correspond to the ethnic myth scheme proposed by Smith A. D. Despite the fact that modern jihadism is not an ethnic community due to the orientation towards internationalism and universalism of the dogma, the commonality of religious and, more importantly, political ideas make it possible to analyze the historical narrative of radical Islamism from the point of view of an ethnosymbolic approach. The study of representations of the past, characteristic of a modern jihadists, is carried out because of the types of cultural memory identified by Jan Assman. The study main historical points fixing the temporal scheme of the Islamic State*; and some stable ideas about the past of Islamic civilization, characteristic of jihadist propaganda. Of particular interest is the mythology of the centuries-old global conspiracy against the Muslim Ummah, which is in many ways the key concept of the jihadist narrative, as well as the eschatological representations of jihadist propaganda.

About the Author

A. R. Suleimenov
Lobachevsky State University
Russian Federation

Andrey R. Suleimenov — Lecturer at the Department of Oriental Languages and Cultural Linguistics of the Institute of International Relations and World History

23, Gagarin avenue, Nizhni Novgorod, 603600



References

1. Андерсон Б. Воображаемые сообщества: Размышления об истоках и распространении национализма. — Москва: Кучково поле, 2016. — 416 c.

2. Ассман Я. Культурная память: письмо, память о прошлом и полит. идентичность в высоких культурах древности. — Москва: Яз. слав. культуры, 2004. — 363 с.

3. Горюшина Е.М. Непримиримые нарративы "о другом": изучение памяти о вооруженном конфликте в Чечне // Ideology and Politics Journal. — 2020. — No 2. — С. 279-302. https://doi.org/10.36169/22276068.2020.01.00022

4. Горюшина Е.М. Эхо непреодолимых последствий событий в Чечне 1994-1996 гг. и 1999-2000 гг.: конфликт и нивелирование памяти // Новое прошлое. — 2018. — No 2. — С. 146-166. https://doi.org/10.23683/2500-3224-2018-2-146-166

5. Добаев И.П. Северный Кавказ: процесс «растекания джихада» // Россия и мусульманский мир. — 2009. — No9. С. — 50-61.

6. Звягельская И.Д., Кузнецов В.А. Государство на Ближнем Востоке будущее началось вчера // Международные процессы. — 2017. — Т. 15, No 4. — С. 6-19. https://doi.org/10.17994/IT.2017.15.4.51.1

7. История и память: историческая культура Европы до начала Нового времени / под ред. Л. П. Репиной. — Москва: Кругъ, 2006. — 763 с.

8. Кризисы переломных эпох в исторической памяти / под ред. Л.П. Репиной. — Москва: Институт всеобщей истории РАН, 2012. — 336 с.

9. Кузнецов В.А. Написать мир: структуризация прошлого в ранней арабо-мусульманской историографии // Диалог со временем. — 2007. — No 21. — С. 52-85.

10. Политика памяти в современной России и странах Восточной Европы. Акторы, институты, нарративы / Под ред. А.И. Миллера, Д.В. Ефременко. — Санкт-Петербург: Европейский университет в СанктПетербурге, 2020. — 632 с.

11. Прилуцкий А.М. Семиотическое пространство конспирологического нарратива и мифа // Вестник Русской христианской гуманитарной академии. — 2016. — Т. 17, No 3. — С. 264-270.

12. Репина Л.П. Память и знание о прошлом в структуре идентичности мифа // Диалог со временем. — 2007. — No 21. — С. 5-21.

13. Румянцева М.Ф. «Места памяти» в структуре национально-исторического мифа // Диалог со временем. — 2007. — No 21. — С. 106-118

14. Тишков В.А. Общество в вооруженном конфликте: Этнография чеченской войны. — Москва: Наука, 2001. — 552 с.

15. Урушадзе А.Т. А. П. Ермолов в мемориальном пространстве Юга России: конфликты исторических интерпретаций // Символические аспекты политики памяти в современной России и Восточной Европе. — Санкт-Петербург: Европейский университет в Санкт-Петербурге, 2021. — С. 164-176.

16. Урушадзе А.Т. Память полураспада: Кавказская война в этнических коммеморациях и большом нарративе // Политика памяти в современной России и странах Восточной Европы. Акторы, институты, нарративы. — Санкт-Петербург: Европейский университет в Санкт-Петербурге, 2020. — С. 250-278.

17. Sachs J. Winning the Story Wars: Why Those Who Tell (and Live) the Best Stories Will Rule the Future. — Boston: Harvard Business Press, 2012. — 276 p.

18. Smith A.D. Myths and Memories of the Nation. — Oxford: Oxford University Press, 1999. — 288 p.


Review

For citations:


Suleimenov A.R. Temporary Scheme of Modern Jihadism. Concept: philosophy, religion, culture. 2022;6(3):36-49. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2541-8831-2022-3-23-36-49

Views: 413


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)