Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

THE PRINCIPLE OF PARITY OF CULTURES AS A METHODOLOGICAL BASIS FOR WORKING WITH GOURNALISTIC TEXTS IN THE MGIMO

Abstract

The article considers the principle of parity of cultures in its application to work with publicistic texts. Traditionally, the methodological basis is understood by the concepts and theories underlying the research. In the author's study, the principle of parity of cultures is the basis for working with the texts of the mass media and its theoretical ground. When teaching a foreign language in an institution of an international profile, the use of media texts is dictated by a number of factors, among which penetration of media into all spheres of foreign society's life is the main. In this way, the study of language and culture as professionally significant information for an international student becomes impossible without involving relevant media materials in the learning process. Working with these materials, one should use such an approach to perception and interpretation of media information that emphasizes the intercultural comparison of value systems, opinions and perceptions of the societies under consideration. Thus, the principle of parity of cultures is put at the center of the methodical system. This principle implies the equality of interacting cultures, in our case, the native culture of students and the culture of the country of the studied language. The principle of parity is based on the idea of egalitarianism or equality of cultures. This message assumes the need for a thorough analysis of incoming information, its critical comprehension in terms of priorities and values of both cultures. Therefore, "immersion" in the world of the studied culture allows not only to understand "someone else's" one, but also to look at your own culture differently, to rethink speech and behavioral stereotypes, to realize the value and depth of the acquired cultural tradition. We believe that the publicistic texts used in teaching process can be considered as the basis for mediated communication with native speakers who created them. As a result of this communication, the student perceives the information necessary to him, analyzes it and draws his own conclusions. As part of the process the principle of parity is realized: the active interaction of the two cultures, based on a critical comprehension of the arguments and logical constructions of the author-interlocutor. So, using the principle of parity of cultures as a methodological basis for working with publicistic texts provides an opportunity to teach MGIMO students an adequate assessment of media data. The result of this work is the assimilation of important cultural-specific and professionally relevant information, as well as the formed personal position on the issues discussed.

About the Author

N. E. Merkish
Moscow State Institute of International Relations (University) of the MFA Russian Federation
Russian Federation


References

1. Беляева И.Г. Учет страноведческих особенностей Германии при обучении будущих юристов-международников // Основные проблемы гуманитарных наук: сборник научных трудов по итогам международной научно-практической конференции.М.: МГИМО-Университет, 2016. С. 72-76.

2. Библер В.С. Диалог. Сознание. Культура (идея культуры в работах М.М. Бахтина) // Одиссей. Человек в истории. Исследования по социальной истории и истории культуры. М.: Наука, 1989. С. 21-59.

3. Гафарова А.С. Историческая эволюция методик обучения иностранным языкам (на примере учебников немецкого языка) // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2012. № 18. С. 26-31.

4. Евтеев С.В. Феномены культуры в аспекте межъязыковой коммуникации // Вестник Брянского государственного университета. 2015. № 2. С. 292-296.

5. Ионова А.М. Лингвокультурологический аспект в обучении немецкому языку студентов бакалавриата по направлению подготовки «Международные отношения» // Магия ИННО: Новые технологии в языковой подготовке специалистов-международников: материалы научно-практической конференции к 70-летию факультета международных отношений / Ответственный редактор: Д.А. Крячков. М.: МГИМО-Университет, 2013. С. 120-125.

6. Меликов И.М., Гезалов А.А. Диалог культур и культура диалога: концептуальные основы // Вопросы философии. 2014. №12. С. 24-35.

7. Тарева Е.Г. Межкультурная образовательная идеология в эпоху геополитических трансформаций //Диалог культур. Культура диалога: в поисках передовых социогуманитарных практик: материалы первой международной конференции / под общей ред. Е.Г. Таревой, Л.Г. Викуловой.М.:МГПУ: Яз.народов мира, 2016. С. 558-562.

8. Тер-Минасова С.Г. Язык и межкультурная коммуникация: учеб.пособие. М.: Слово/ Slovo, 2000. 624 с.

9. Хосаинова О.С. Лингводидактические и методические аспекты межкультурного подхода // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2014. №11-1. С. 341-344.

10. Чигашева М.А. Типы текстов по специальности и их использование на занятиях по иностранному языку. //Технологии обучения иностранным языкам в неязыковых вузах: межвузовская научно-практическая конференция, сборник научных статей. Ульяновск: УлГТУ, 2005. С. 109-111.

11. Щепилова А.В. Коммуникативно-когнитивный подход к обучению французскому языку как второму иностранному: Теоретические основы. М.: ГОМЦ «Школьная книга», 2003. 488с.

12. Khosainova O.S. Dialogue of Cultures and Worldview // Science, Technology and Higher Education:Materials of the VI International Research and Practice Conference (November 12-13). Westwood, Canada: Accent Graphics communications, 2014. С. 176-177.


Review

For citations:


Merkish N.E. THE PRINCIPLE OF PARITY OF CULTURES AS A METHODOLOGICAL BASIS FOR WORKING WITH GOURNALISTIC TEXTS IN THE MGIMO. Concept: philosophy, religion, culture. 2017;(2):88-94. (In Russ.)

Views: 547


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)