Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

RUSSIAN PAINTING IN THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY IN THE WEST EUROPEAN AND NATIVE CRITICISM

Abstract

Analyzing the mainstream of the Russian realistic painting of the second half of the 19th century reflected in the West European press, which covered Russian artists' participation in World Fairs in London (1862; 1872), Vienna (1873) and Paris (1878), the author concludes about multilateral and concerned approach to their arts. The leading publications of that time ("Times", "Daily-Telegraf", "Presse", "France") devoted their pages to long reviews analyzing the works of Russian painters. The problems of Russian painting are described by such famous critics are F. Peht, T Taylor, M. Vachon, J. Klaresi, P. Manz. Reports of the western critics who mentioned indisputable progress of the Russian school in landscape (Shishkin, Aivazovsky, F. Vasiliev, Kuindzhi), genre (Perov, V. Makovsky, Myasoedov), portrait (Perov, Kramskoy) and battle (Vereshchagin) painting, contradicts with the existing stereotype about mainly ethnographic interest in the Russian art of that time. The article also states that the European artistic critics was not homogeneous: German reviewers were interested mostly in religious, battle and national themes, English - painting art and political context, the most welcoming French - portrait and battle. Despite the recognition of the Russian realistic painting in Europe (strength, faithfulness to nature, coloristic achievements), vigorous support of V.V. Stasov, defending the Russian national art, many national journalists and cultural figures kept a scornful attitude towards it. As compared with the Russian critics the evaluation of Russian realists presented by European authors, albeit not without bias and curiosities, in general is more professional and it's of particular interest for modern understanding and interpretation of their works.

About the Author

E. G. Meshcherina
Moscow polytechnic university
Russian Federation


References

1. Бенуа А.Н. История русской живописи в XIX веке. СПб.: «Знание», 1902. 285 с.

2. Бенуа А.Н. Художественные письма 1908-1917, газета «Речь». Петербург. Т. I. 1908-1910. СПб.: Изд-во «Сад искусств», 2006. 608 с.

3. Выставка картин Верещагина в Париже // «Новое время». 24 дек. 1879 г. №1374.

4. Гаршин В.М. Заметки о художественных выставках // Гаршин В.М. Сочинения. М.-Л.: Гос. изд. Худ. лит., 1951. С. 365-378.

5. Ге Николай - Третьякову (Черновик). 21 мая 1894 г. Киев. // ОР РГБ. фонд 731. Оп. 1. е/х 12. Л. 1 об.

6. Зименко В. Василий Григорьевич Перов. М., 1954. (рукописно-машинописный экземпляр) // РГАЛИ. Ф. 652. Оп. 9. е/х. 188. 45 л.

7. История европейского искусствознания второй половины XIX - начала XX века/ отв. ред. Б.Р. Виппер, Т.Н. Ливанова. В 2 кн. Кн.1. М.: Наука, 1969. 472с.

8. Маковский С.К. Портреты современников. Нью-Йорк: изд. им. Чехова, 1955. 414 с.

9. Министерство Императорского Двора - Г-ну председателю Совета Московского Художественного Общества // РГАЛИ. Ф. 680. Оп.2.е/х. 226. Л. 59, 60

10. Немирович-Данченко В.И. Русскому художнику // «Художественный журнал». 1882. Т. IV. Июль-декабрь. С. 127.

11. Перов В.Г. Рассказы художника / Сост., прим. А. Леонова. М.: Акад. Худ. СССР, 1960. 190 с.

12. Петров В.А. Василий Перов: творческий путь художника. М.:Трилистник, 1997. 194 с. ил.

13. Петров В.А. Творческий путь А.К. Саврасова // А.К. Саврасов. Альбом. М.: ГТГ, 2005. С. 9-49.

14. Прахов А. Очерки художественной жизни современной Европы. Живопись и ваяние на Венской всемирной выставке. СПб.: В.С. Балашов, 1874. 23 с.

15. Собко Н.П. В.Г. Перов, его жизнь и произведения // Вестник изящных искусств. Т. I. Вып. 1. 1883. С. 129-182.

16. Соколов А.С. Санкт-Петербург на Лондонских Всемирных выставках 1851 и 1862 годов // «История Петербурга». 2011. №1(59). С. 84-92.

17. Стасов В.В. После всемирной выставки // Стасов В.В. Избр. соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 65-112.

18. Стасов В.В. Собр. Соч. (1847-1886). В 3 т. Т. 1. Спб., 1894. стб. 546.

19. Стасов В.В. Русская живопись и скульптура на лондонской выставке // Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 219-225.

20. Стасов В.В. Немецкие критики о русском художестве на венской выставке // Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 242-250.

21. Стасов В.В. Ещё о наших картинах и скульптурах на лондонской выставке// Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 226-231.

22. Стасов В.В. Наши итоги на Всемирной выставке// Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 339-376.

23. Стасов В.В. Иностранцы о русских художниках// Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 1. М.: Искусство, 1952. С. 276-277.

24. Стасов В.В. Ещё о выставке Верещагина в Лондоне// Стасов В.В. Избр. Соч. в 3 т. Т. 2. М.: Искусство, 1952. С. 90-93.

25. Стасов В.В. Венская печать о Верещагине//Стасов В.В. //Избр. Соч. в 3 т. Т. 2. М.: Искусство, 1952. С. 104-116.

26. Толстой А.В. Русское искусство: зарубежные маршруты // «Русское искусство». 2004. №3. С. 6-21.

27. Третьяков Н.Н. И.М. Прянишников. М.: Изд. ГТГ, 1950. 33 с.

28. IV-я передвижная выставка // «Пчела». 1875. №10. С. 120-122.


Review

For citations:


Meshcherina E.G. RUSSIAN PAINTING IN THE SECOND HALF OF THE XIX CENTURY IN THE WEST EUROPEAN AND NATIVE CRITICISM. Concept: philosophy, religion, culture. 2017;(2):137-149. (In Russ.)

Views: 553


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)