Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

VIOLENCE AND CHRISTIAN CULTURE: INTERPRETATION OF THE PROBLEM OF SV. AMBROSE OF MILAN

https://doi.org/10.24833/2541-8831-2018-1-5-63-73

Abstract

Christianity as a world religion is one of the important aspects of world historical and cultural development. The topic of violence, considered in its context, is of an interdisciplinary nature, affecting the spheres of culture, history, ethics, religion, sociology and political science. Chronologically, the era of St. Ambrose of Milan (IV century) is far from us. Despite this, his judgments have not lost relevance due to their dogmatic fidelity and canonicity of church principles, as well as the role of wars and violence in the history and modernity of mankind. The name of St. Ambrose of Milan is often mentioned in medieval studies in connection with the emergence of the concept of "just war" (bellum justum). However, his judgments about the problem of wars and violence in Christian society, despite their brevity (the Bishop does not have works devoted directly to the war), are more profound. The author shows the priority importance of the relationship of violence with the semantic motivation of its application in the views of the Bishop. Unfortunately, this aspect if often neglected by the researchers focusing only on the transition from the ideas of Christian pacifism to the legalization of the war. The characteristics of complex civilizational processes, the radical transformation of the status of the Church at the state level, as well as the peculiarities of the anti-militarist tradition of early Christianity allow us to imagine more deeply the complexity and importance of the problem of violence that arose before the Church at that time. St. Ambrose of Milan first showed the way to solve it, which became the basis of theological ideas in the Catholic and Orthodox traditions up to the present time. Therefore, the topic we are considering has a timeless character, linking the historical and cultural tradition of the past and contemporary realities.

About the Author

A. G. Smirnov
Moscow State Pedagogical University
Russian Federation


References

1. Августин Аврелий. О граде Божием // Творения 4 т.: Т.4 / Сост. С.И. Еремеева. Т. 3-4. СПб.: Алетейя; Киев: УЦИМН-ПРЕСС, 1998. 592 с.

2. Аверинцев С.С. Другой Рим: избранные статьи. СПб.: Амфора, 2005. 366 с.

3. Адамов И.И. Святитель Амвросий Медиоланский. Сергиев Посад: Свято-Троицкая Сергиева Лавра, 2006. 583 с.

4. Амвросий Медиоланский. Две книги о покаянии и другие творения. М.: Учебно-информ. экуменический центр ап. Павла, 1997. 205 с.

5. Амвросий Медиоланский. Об обязанностях священнослужителей / Пер. с латин. Г. Прохорова. М.; Рига: Благовест, 1995. 379 с.

6. Библия. Книги Священного Писания Ветхого и Нового Завета. Канонические / В русском переводе с параллельными местами и приложением. Перепеч. с Синод. изд. 1912 г. М.: Российское библейское общество, 2016. 1217 с.

7. Бойцов М.А. Покаяние императора: Феодосий I и Амвросий Медиоланский // Вестник древней истории. М.: Наука, 2009. № 2. С. 21-48.

8. Бородин О.Р. Отношение к войне и миру в христианстве эпохи ранней патристики (формирование христианского пацифизма) // Византийские очерки. М.: Индрик, 1996. С. 116-130.

9. Гроций Г. О праве войны и мира / Пер. с латин. А.Л. Саккетти, общ.ред. С.Б. Крылова. М.: Ладомир, 1994. 868 с.

10. Димитрий Ростовский, св. Жития святых, на русском языке изложенные по руководству Четьих - Миней: В 12т. М.: Синод. типография,1902-1914. Т. 2 - 642 с., Т. 3 - 830 с., Т.4 - 866 с.

11. Казаков М.М. Епископ и империя. Амвросий Медиоланский и Римская империя в IV веке. Смоленск: Траст-Имаком; СГУ, 1995. 336 с.

12. Кирилл, Патриарх Московский и всея Руси. Пасхальная весть. М.: Никея, 2015. 320 с.

13. Мусин А.Е. Церковь. Общество. Власть. Взаимные отношения Церкви, общества и государства по учению ранних отцов и учителей Церкви I - III вв. Опыт патрологического исследования. Петрозаводск: Кругозор, 1997. 191 с.

14. Контамин Ф. Война в Средние века. СПб.: Ювента, 2001. 410 с.

15. Основы социальной концепции Русской Православной Церкви [Электронный ресурс]. URL: // http://www.patriarchia.ru/db/text/419128.html (дата обращения: 20.02.2018).

16. Панафидин И.А. Justumbellum как философская традиция морального ограничения войны // Актуальнi проблеми духовностi. 2014. №15. С. 159-174.

17. Соловьев В.М. Три разговора о войне, прогрессе и конце мировой истории, со включением краткой повести об антихристе // Спор о справедливости. М.: ЭКСМО-Пресс; Харьков: Фолио, 1999. С. 451-584.

18. Тойнби А.Дж. Постижение истории. М.: Прогресс, 1991. 736 с.

19. Dennis G.T. Defenders of the Christian People: «Holy war» in Byzantium // The Crusades from the Perspective of Byzantium and the Muslim World / Ed. by A.E. Laiou, R.P. Mottahedeh. Washington: Dumbarton Oaks Research Library and Collection, 2001. P. 31-39.

20. Flori J. L’idéоlogie du glaivе: Prechistoire de la chevalerie. Geneve: Librairiedroz, 1983. 205 p.


Review

For citations:


Smirnov A.G. VIOLENCE AND CHRISTIAN CULTURE: INTERPRETATION OF THE PROBLEM OF SV. AMBROSE OF MILAN. Concept: philosophy, religion, culture. 2018;(1):63-73. (In Russ.) https://doi.org/10.24833/2541-8831-2018-1-5-63-73

Views: 832


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)