Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

DISCOVERING ART DIMENSION OF THE OLD RUSSIAN RELIGIOUS ART IN THE CULTURE OF THE FIRST THIRD OF THE XX CENTURY: THE REVISION OF STYLISTIC DEMARCATIONS

Abstract

The aim of the article is to analyze the correlation between different meaningful layers of the Russian icon-painting phenomenon in philosophical and culturological aspects. Based on the analysis of art historians’ and painters’ works of the 19th - 20th centuries, the author draws a conclusion that a systematical studying of the Russian icon-painting artistic dimension was the result of icons restoration, as well as new aesthetical views and a new understanding of the problems of contemporary painting. A change in aesthetical preferences was promoted by contemporary French art predominantly based upon creation and valued more for painting composition and color painting basics, not for its content. According to Alexis Gritchenko, French artists discovered for Europe not only the Russian icons, but also the artists’ works of Italian Quattrocento, El Greco, Francisco Goya. There are several consequences deriving from the discovery of the Old Russian religious art dimension. Firstly, the opportunity to speak about the icon parallels in the history of art appeared. Secondly, the painters studied the Russian icon and they strived to move its stylistic principles to their creativity. Such purposes led to formal stylization, decorative effect, associated with superficial meanings of the Old Russian icon. More detailed understanding of its principles contributed to formation of the creative language of Kuzma Petrov-Vodkin, Nikolai Chernyshov, Dmitry Zhilinsky. Contemporary church art also refuses from the domination of stylization and emphasizes the necessity to identify the artistic language of the old religious art.

About the Author

V. V. Barashkov
Vladimir State University named after Alexander and Nikolay Stoletovs
Russian Federation


References

1. Вздорнов Г.И. История открытия и изучения русской средневековой живописи. XIX век. М.: Искусство, 1986. 384 с.

2. Глаголев В.С. Культурологические аспекты художественно-эстетической проблематики в современном религиоведении // Фундаментальные проблемы культурологии в 4 томах; отв. ред. Д.Л. Спивак. Т. 3. Культурная динамика. СПб.: Алетейя, 2008. С. 5-15.

3. Глаголев В.С. Православное искусство как феномен восприятия в светской культурной среде // Вестник славянских культур. 2009. № 2 (XII). С. 5-12.

4. Глаголев В.С. Религиозное искусство в контексте современного эстетического смыслополагания // Синхрония и модели смыслополагания в современной эстетике. Материалы IV Овсянниковской международной эстетической конференции (27-28 ноября 2012 года). М.: Изд. МГУ им. М.В. Ломоносова, 2012.

5. Горбунова-Ломакс И. Опыт введения в христианское искусствознание. СПб.: Сатисъ, 2012. 464 с.

6. Грищенко А. Русская икона как искусство живописи / Грищенко А. Вопросы живописи. Выпуск 3. М.: Издание автора, 1917. 265 c.

7. Муратов П.П. Древнерусская живопись. История открытия и исследования. / Сост., предисл. А.М. Хитрова. М.: Айрис-пресс, Лагуна-Арт, 2005. 432 с.

8. Муратов П.П. [Пт.] Небескорыстие // София. 1914. № 2. С. 62-64.

9. Олсуфьев Ю.А. Икона в музейном фонде: исследования и реставрация. Антология / Составитель А.Н. Стрижев. М.: Паломник, 2006. 399 с.

10. Серова Г. Авангард и церковное искусство. Копирование как художественный метод // Дары. Альманах современной христианской культуры. 2017. С. 38-49.

11. Флоренский П.А. Сочинения в 4 т. Т. 2. / Сост. и общ. ред. игумена Андроника (А.С. Трубачева), П.В. Флоренского, М.С. Трубачева. М.: Мысль, 1996. 877 с.

12. Щёкотов Н.М. Иконопись как искусство. По поводу собрания икон И.С. Остроухова и С.П. Рябушинского // Русская икона. 1914. № 2. С. 115-142.

13. Яхнин А.Л. Церковное осмысление contemporary art как феномена современной цивилизации. // Церковное искусство в современном обществе: Сборник статей. М.: Изд-во ПСТГУ, 2015. C. 63-68.


Review

For citations:


Barashkov V.V. DISCOVERING ART DIMENSION OF THE OLD RUSSIAN RELIGIOUS ART IN THE CULTURE OF THE FIRST THIRD OF THE XX CENTURY: THE REVISION OF STYLISTIC DEMARCATIONS. Concept: philosophy, religion, culture. 2017;(4):179-187. (In Russ.)

Views: 438


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)