Preview

Concept: philosophy, religion, culture

Advanced search

W. KANDINSKY: THE SIMBOLISM OF METAPHISICAL REALITY

Abstract

Creative heritage of Wassily Kandinsky, one of the founders of modern abstract art, attracts various experts’ attention - historians, art experts, painters, philosophers; and that’s not just a tribute of admiration to the master in honor of his recently celebrated 150th anniversary. The meaning of abstractionism is far beyond the aesthetic conception. Being a special style of thinking, it brings together art and science, generating a new creative method, which determined by and large all the cultural history of the ХХ century. However some Kandinsky’s ideas saturated with metaphysical connotations require comprehension. From this perspective, a specific symbolism implementing the idea of synthesism in nonfigurative painting is of special interest. On the one hand, Kandinsky follows the established tradition of theoretical and practical search of the European philosophy of art. On the other hand, the original version of the “parallel” of sounds and “kinds” analysis allowed the artist to introduce his own “formula”, preceding any imagery. The fusion of psychological, religious and metaphysical aspects of cognition realized by Kandinsky is notable for resonant forms of expressiveness. The creative breakthrough of his “abstract painting” claims to solve not only purely artistic tasks, but also the basic task of cognition, which is comprehending the Reality itself, not its “copies” presenting perceptually-based representations. Ironically, in this case Kandinsky does not disparage sensuality as it is, retaining its right to produce impressions. So the main task of abstract (non-objective) painting is to find internally inherent objects features, non-objective in themselves, but constituting the basis of objectivity, harkening back to the influence of scientific discoveries of the early twentieth century. This impact was clearly perceived and recognized by Kandinsky himself. In this sense, he is not just an artist, but one of the founders of modern metaphysics, based on a new understanding of the formal principles of being in their correlation with objective reality. This is a symbolic projection of reality that does not undo (as it’s supposed sometimes) the antecedent cultural achievement; quite the opposite, enriches it with new dimensions, interesting from different perspectives.

About the Author

V. S. Glagolev
Moscow State Institute of International Relations (University) of the MFA Russian Federation
Russian Federation


References

1. Альтхаус К., Хоберг А., Автономова Н. Кандинский и «Синий всадник». - М.: Изд-во ГМИИ им. А.С. Пушкина, СканРус, 2013. 160 с.

2. Азизян И.А. Теоретическое наследие В. В. Кандинского в художественном сознании XX века / Вопросы теории архитектуры: Архитектурно-теоретическая мысль Нового и Новейшего времени. Сборник научных трудов под ред. И.А. Азизян. М.: КомКнига, 2006. С. 189-249.

3. Аронов Игорь. Кандинский. Истоки 1866-1907 - Иерусалим: «Гешарим», М.: «Мосты культуры», 2010. 343 с.

4. Глаголев В.С. Аксиологические координаты творческой стихии / Творчество как национальная стихия. Смысл творчества: инновации Dasein сборник статей. Санкт-Петербург, 2016. С. 41-48.

5. Глаголев В.С. Культурологические аспекты художественно-эстетической проблематики в современном религиоведении / Фундаментальные проблемы культурологии в 4 томах. Федеральное агентство по культуре и кинематографии, Санкт-Петербургское отделение Российского института культурологии, Кафедра ЮНЕСКО по компаративным исследованиям духовных традиций, специфики их культур и межрелигиозного диалога; ответственный редактор: Д. Л. Спивак. Санкт-Петербург, 2008. С. 5-15.

6. Глаголев В.С. Трансформации эстетико-религиозной аксиологии в русском искусстве конца ХIХ - первого десятилетия ХХ вв. / Felix aestheticus: гуманитарная функция эстетики. Воспоминания и научные доклады Материалы VII Овсянниковской международной эстетической конференции (ОМЭК VII). 2015. С. 240-252.

7. Дружкова Н.И. Кандинский в Баухаузе. Теоретические основы художественно-педагогической деятельности: монография. М.: МПГУ, 2006. 242 с.

8. Кандинский В.В. Автобиография. Предисловие к каталогу выставки работ Кандинского 1902-1912 / Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008. Т.1. С. 280-284.

9. Кандинский В.В. Автохарактеристика. Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008. Т.2. С. 22-25.

10. Кандинский В.В. Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008.

11. Кандинский В.В. Из материалов по этнографии сысольских и вычегодских зырян. Национальные божества (по современным верованиям) / Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008. Т.2. 446 с. С. 365-372.

12. Кандинский В.В. Музей живописной культуры / Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008. Т. 2. 446 с. С. 26-34.

13. Кандинский В.В. Ступени. Текст художника / Избранные труды по теории искусства. Издание второе, исправленное и дополненное. С приложением вологодской записной книжки 1889 г. и др. материалов. М., 2008. Т.1. С. 292-330.

14. Кожев А. Конкретная (объективная) живопись Кандинского (1936) // «Атеизм» и другие работы. М.: Праксис, 2007. С. 258-294.

15. Кравченко И. Музей Тиссена-Борнемисы (Мадрид). Великие музеи мира.Т. 38 - М.: Директ-Медиа, ИД «Комсомольская правда», 2013. 96 с.

16. Силантьева М.В. Экзистенциальная диалектика Н.А. Бердяева о соотношении философии, религии и культуры // Религиоведение. 2005. № 1. С. 80-88.

17. Силантьева М.В. Неоархаика в зеркале современной культуры: религиозный синкретизм как проявление единства чувственного и рационального познания // Точки - PUNCTA. 2012. № 1-4. С. 371-380.

18. Силантьева М.В. «Первобытное мышление» и художественный образ: визуализация как единство абстрактного и конкретного / Философия и искусство. Материалы V международной конференции. 2016. С. 56-60.

19. Соколов Б.М. Василий Кандинский. Эпоха Великой Духовности. Живопись. Поэзия. Театр. Личность. - М.: БуксМАрт, 2016. 534 с.

20. Соколов Б.М. Теория беспредметного искусства у В. В. Кандинского в 1920-30-х годах. От социального пророчества к художественному мессианизму // Искусствознание. 2012. № 3-4. С. 171-191.

21. Чупрова И.А. Международный опыт научного и этико-философского изучения роли музыкального искусства (феномен пианизма) // Вестник МГИМО Университета. 2015. № 3 (42). С. 295-297.

22. Чупрова И.А. Проблема понимания истины в музыкально-исполнительском искусстве (на примере русского пианизма) / Поиск истины в пространстве современно культуры. 2016. С. 145-151.

23. Flach S. Through the Looking Glass: Art and Science at the Time of the Avant-Garde: The Example of Wassily Kandinsky’s Working Method in his Synthetic Art? Intellectual Birdhouse 2012. London: Koenig Books. 295 pp.


Review

For citations:


Glagolev V.S. W. KANDINSKY: THE SIMBOLISM OF METAPHISICAL REALITY. Concept: philosophy, religion, culture. 2017;(3):120-128. (In Russ.)

Views: 500


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2541-8831 (Print)
ISSN 2619-0540 (Online)